Klaasistuudio argipäev

Klaasikunstnik VS kontorirott

Klaasistuudio argipäev

Kunagi keegi ütles meile nii:” no eks ta üks elustiilifirma on,” mille peale meie kulmud mõneks ajaks lae alla kerkisid. Me polnud vist kumbki mõelnud Klaasinterjööri  klaasistuudiost  kui elustiiliettevõttest. Jäi mulje, et elustiiliettevõtte on midagi, kus kõikide arvukate hobide kõrvalt leitakse pisut aega ka tööks, või et töö on midagi, mis toidab su arvukaid hobisid. Õudsalt oleks tahtnud vastu vaielda! Kui nüüd päris aus olla, siis suures plaani see ”elustiiliettevõte” meie puhul ju nii vale ei olegi, sest töö klaasistuudios on kindlasti midagi, mida armastame ja midagi, mis vabalt võiks olla ka hobi. Mis aga üldse tõele ei vasta on see, et suuremalt jaolt on üks illallaa-trullallaa ja siis natuke mõni päev tööd kah. Ei! Klaasinterjööri klaasistuudio töötab esmaspäevast reedeni üheksast viieni! See tähendab ikkagi väiksemate mööndustega alati töö tegemist. Kuna meie töö on midagi, mida me armastame, on väga raske ennast ette kujutada mõnes muus rollis või teistsugust tööd tegemas. Ja tõsi, mõningaid vabadusi annab töö loomingulises ettevõttes ikkagi ka. Väikeste laste emadena on täiesti võimatu ette kujutada, mida teevad need, kellel pole mingit võimalust oma tööaega pisut painutada või kasvõi üks arstilkäik päeva sisse ära mahutada. Või võtta üks väike tatinina tööle kaasa, kus ta saab täiest vabalt multasid vahtida või diivanil pikutada. Kuidas te, emad, seda teete? Niipalju siis eelistest, tööst klaasistuudios, või kui soovite – ”elustiiliettevõttes”.

Next generation

Hunt Kriimsilmad

Kui kirjeldada klaasistuudio argipäeva, siis tööle jõuame enam-vähem õigeks ajaks. 1 väike tass kohvi kulub ära, ning algab töö. Kuigi meid on kaks ja ametlikult töölepingus kirjas ”kunstnik”, on ameteid meil siin mitmeid: transportöör, loovisik, koristaja, leiutaja, arvutigraafik, fotograaf, raamatupidaja, sotsiaalmeedia spetsialist. Seda kõike just selle tõttu, et meid on kõigest kaks, ning mihkel tuleb olla iga asja peale. Mõnikord on meil 1 päris Mihkel ka, keda aegajalt kõrvalasuvast ettevõttest tema äärmiselt hea tehnilise taiplikkuse tõttu laename. No lihtsalt viieks minutiks. Aga, lähemalt nendest nii öelda  ametitest. Nii mõnigi päev tuleb ette, et Anu on sunnitud olema transporttööline: see tähendab, et klaasi tuleb tuua, et saaks tööd teha. klaase tuleb viia, et need pakettidesse panna. Lõpuks, kui kunstnik-transporttööline on veetnud terve päeva autoroolis mööda linna ringi sahkerdades, selgub 10 minutit enne kella nelja õhtul, et täpselt 10 cm jääb puudu tiffany lindist, et lõpetada pooleliolev vitraaž. Mis muud kui rooli!

Pliiatsi ja paberiga

Kunstnikud saame ikka ka olla. Jooniste tegemine on  väga mõnus töö. Eriti mõnus, kui vaatad valmis saanud kavandit ja näed, et hmm, see on midagi uut, midagi, mille sarnast enne pole joonistanud. Kavandeid leidub meil riiulis kindlasti kolme kaustatäie jagu, kuid harva tuleb ette, et tuhnime üles mõne vana joonise. Pigem ikka valge paberileht ette ja algusest peale uus. Mõned kliendid on klaasistuudiosse pöördudes veendunud, et nad tahavad täpselt sellist vitraaži nagu just internetist või Pinterestist välja printisid. Siis vajab olukord pisut selgitamist. Kuskil on keegi, kes on selle teose autor, ning võib pisut pahaseks saada kui avastab oma töö kopeerimise, koledamalt öeldes  – loomevarguse. Siiski, klientide poolt toodud fotod on suurepäraseks inspiratsiooniallikaks ja lähtekohaks, nende soovide ja eelistuste tajumisel.

Vitraaži joonis töölaual

Arvuti on kunstniku sõber

 Kuigi alguse saavad joonised ikkagi käsitsi ja paberil, jõuavad nad lõpuks arvutisse, kus saavad viimase lihvi. Aja kokkuhoiu mõttes on jooniste suurendamine arvutis lihtsalt palju tõhusam. Jah,
arvuti on kunstniku sõber. Kavandid saavad arvutis värvi, fotod veidike paremaks timmitud ja mustermatistuse jaoks on tänasel päeval arvutijoonised ja kileplotter siiski asendamatud abimehed. Tõsi, liiga kaugel seljataga pole ajad, kus ka 2×2 meetri suurusele klaasile sai käsitsi kile sisse skalpelliga mustreid lõigatud.

Ehk pritsiks veel veidike liiva

Mustermatistusega klaaside jaoks on Klaasinterjööri klaasistuudiol suisa eraldi maja, no pisike, kuid väga tõhus. Seal asub meie liivapritisikapp, mis on tolmu tuhisemist näinud juba kaua aega enne kui meie klaasistuudio töövahendiks sai. Liivapritsitööd on  üsna igapäevased ja olulised. Liivapritsiga on võimalik teha väga peenikesi ja keerulisi mustreid, kelladele numbreid, auhindadele tekste. You name it! Kui pisikese asja tegemine võib käia minutitega, siis suuremate klaaside puhul või kambrikeses veeta tunde. Üsna hüpnotiseeriv ja üksluine on vaadata, kuidas klaas muutub järjest läbipaistmatumaks. Toetad pea vastu klaasi ja muudkui vaatad…  Mõni kuulab igavuse peletamiseks klappidega muusikat, teine tunnistab ausat: ”Täna jäin küll liiva pritsides tukkuma!”. Isegi, kui töö võib olla tsipakene igav, on tulemus alati seda väärt. Matistamisest saab lugeda pikemalt siin!

Töö liivapritsiga

Oled sa inimene või masin?

Alles hiljuti tõestasime iseendale, et klaasikunstnik on üks äärmiselt võimekas inimeseloom. Meil tuli teha matistusega klaase, mille muster koosnes nii 1×1 mm täpikestest ja kriipsukestest. See tähendab, et need osad, mis matistada tuleb,  lõikab plotter välja ja usin kunstnik nokib need ükshaaval käsitsi kile seest ära. Plotter kaotas selle lahingu! Miljonid täpikesed ajasid tema aju krussi ning ta polnud võimeline soovitud joonist välja lõikama. Tulime masinale vastu ja tegime töö tema jaoks lihtsamaks. Lõpuks sai masin tööga hakkama ja meie nokkisime rõõmsalt 1×1 mm täpikesi ja kriipsukesi kile seest välja, silmad kõõrdis, kolm ööpäeva jutti. Niisiis tuleb klaasikunstniku töös ette olukordi, kus tema võimekus ületab masina omi. Öötöö pole välistatud.

Anname kuuma

Meie kõige kuumem asi stuudios on klaasisulatusahi. Otseses mõttes. Eriti külmade talveilmadega hommikul klaasistuudiosse  jõudes tervitab mõnus soe õhk, sest ahi ju töötas öösel. See on üks äge plekikolakas, millega saab tegelikult teha eriti ägedaid asju. Meie ahi pole mingi seeria toode kallist saksa tehasest, vaid selle valmistas üks armas eakas mees, kes siiani meie ahju hingeelu ja füüsilise vormi eest hoolitseb. Ja koguaeg on hirm, et äkki ta ühel päeval enam ei jaksa.  Ahjus saab
valmistada tõelisi meistriteoseid ja parajaid käkke ka! Selles mõttes on klaas ikka super materjal: kui tahab – tõmbub kokku, kui tahab – voolab, kui tahab – lendab litakaga puruks. Ilmselgelt on klaas naissoost! No mõtlen, selle keerulise iseloomu tõttu. Igal juhul on ahi meie stuudios
kasutuses sageli, peamiselt valmivad seal ehted, kingitused, vaagnad, kausid ja küünlatopsid. Paljud uuedki ideed saavad alguse mõnest pisikesest ahjukatsetusest. Ahi pakub äärmiselt palju loomerõõmu.

Kuumad kaunitarid, klaasist sulatatud plokid ahjus

Sotsmeediavärgindus

Üks, milles oleme äärmiselt kehvad või siis hoopis enese suhtes liiga kriitilised, on sotsiaalmeedia postituste tegemine. Kaasaegne klaasistuudio ilma selleta ju ei saa! Ühe Facebooki postituse tegemiseks võib meil vabalt kuluda tunde, sest äkki see fotot, mis üles laetud sai, pole terav ja mida siis sissejuhatuseks öelda ja kas peaks videole taustamuusika valima? Aga millise???? No tõesti, liiga palju otsuseid, mis vajavad langetamist. Ei saa ju tervele maailma lihtsalt kuulutada:
”näe kui ilusa asja me tegime!” Või saab….? Ja ometi ütlevad sõbrad-tuttavad, näidake meile rohkem, mida te teete, see on ju nii põnev! Hästi tavaline on muidugi ka see, et kui mõni töö klaasistuudios valmis saab, sisse pakitud ja uksest välja saadetud, tuleb käega vastu otsaesist lajatada, sest foto jäi tegemata.  Siit läkski meie ideaalne postitus! llmselgelt peame seda mudimise ametit veel harjutama, et klaasistuudio igapäevatoimetuste näitamine oleks  sama loomulik kui vitraažide tegemine.

Vee plekk on häbiplekk

Vitraaže valmistame otseloomulikult oma stuudios ka. Üllatusi ja ootamatusi juhtub harva. Sellegi poolest on vitraažide valmistame väga mõnus töö, sest liigutused on kindlalt lihasmällu salvestunud. Käed toimetavad, suu jahvatab. Ja selline aeg on klaasistuudios äärmiselt vajalik. Just töölaua taga saab korraldada ajurünnakuid, uued ideed küpsevad, räägitud saab asjadest, mis vajavad tegemist. Märkamatult saavad valmis ka vitraažid. Üks asi siiski on, mis vitraažide valmistamise juures äärmiselt  tüütu – see on pesemine. Kui sa ikkagi juba seitse korda oled seda sama serva nühkinud ja ikka immitseb kuskilt mingi nire, et korralik plekk jätta, mida muul viisil kui “Jüri vuntsiga”( terasvill)  nühkides eemaldada pole võimalik, siis veits ajab ikka närvi küll! Aga, olgem  ausad, klaasikunstniku jaoks pole midagi jubedamat kui must klaas, sest klaasi ilu saab esile tulla vaid siis, kui klaas on puhas. Jätku nühkimisele!

Nii need päevad veerevad – autoroolis, liivapritsiruumis, arvuti taga, lihvimismasina ees. Vahel kirudes, enamasti siiski rõõmustades valmis saanud tööde ja uute väljakutsete üle. Rikkaks me vist päriselt selle tööga ei saa, aga nuga nurka visata ka ei plaani, sest meie töö pakub
palju hingele. Aga äkki ikka ühel päeval saame rikkaks kah!

Matistatud klaas

klaas mustriga
Kilega matistatud klaas kliendi kodus

Matistatud klaas ja selle võimalused

Matistatud klaas võimaldab nähtavust varjata, kuid ei takista valguse liikumist. Matistatud klaas on valkja pinnaga. Matistamiseks kasutatakse peamiselt kahte meetodit – keemiline töötlemine ning liivapritsi tehnika. Mõlemal juhu saavutatakse matt klaas, kuid klaasi pind jääb katsumisel veidi erinev. Ja kui tõesti võiks tekkida küsimus, kas see maha ka tuleb, siis vastus on: ei, ei tule! Tõsi – on veel kolmas lahendus klaasi matistamiseks ning see on klaasi kiletamine matt kilega ja kile teadagi, pole igavene.

Satiinmatt klaas

Satiinmatt klaas on keemilise töötlemise tulemusel saadud klaas. Satiinmatt nagu nimigi ütleb on pinna poolest matt ja katsumisel siidine. Satiinmatti klaasi on hea kasutada kui soovitakse üleni matti pinda. Satiinmatti klaasi saab töödelda täpselt samadel viisidel, mis tavalistki klaasi: karastada, lõigata ja puurida. Satiinmatti klaasi on saadaval ka erinevate toonidega näiteks hall või pronks. Satiinmatt klaas on tööstuslikult toodetud lehtklaas ning lihtsast kätte saadav.

Liivapritsmatistus

Liivapritsi puhul matistatakse klaasipind suruõhu ja liiva abil. Klaasi pinnale paisatakse suurel kiirusel liivaosakesed, mis klaasi pinda nö kahjustavad ning tekibki matt klaas. Liivapritsitud matt klaas on katsumisel pisut karedam kui satiinmatt klaas. Klaasinterjööril on päris oma liivapritsiruum, mis tähendab, et matistame klaasi ise ja pakume teenusena ka ettevõtetele ja eraisikutele. Klaasi matistamisel ei ole eriti oluline, millist sorti klaase matistada. Liivapritsi saab kasutada tahvelklaasil, peeglil, vitraažiklaasidel või struktuursetel klaaside. On siiski üksikud erandid kui klaasi pinnale on kantud mõni spetsiifiline kiht, nt selektiivklaas.

 

musterklaas õues
Matistatud mustriga klaas tuulekaitseks

Mustermatistatud klaas

Liivapritsiga saab kanda klaasile ka mustreid. Seda tehakse kilest šablooni abil, mis klaasile kleebitakse ja pärast liivaga pritsimist eemaldatakse. Nii jäävad katmata pinnad matid ja kaetud pinnad läbipaistvad. Mustermatistust saab kasutada juhul kui soovitakse osaliselt midagi varjata või nähtavust pisut vähendada. Mustermatistust kasutame näiteks vitraažides, et luua põnevaid ja vaheldusrikkaid pindu ning tuua tugevate tinajoonte vahele kergust. Klaasi pinda saab ka osaliselt liivapritsmatistuse teel hajutada, näiteks luua hajusa ülemineku matilt klaasilt kirkale.

Liivapritsmatistuse võimalused

Klaasinterjööris kasutame klaaside matistamiseks just liivapritsmatistust. Tehnika võimaldab luua väga loomingulisi mustreid ja dekoratiivseid lahendusi. Liivapritsiga on võimalik teha ka näiteks kahepoolset matistust, mis annab ruumilist efekti. Paksu klaasi kasutamisel saab liivapritsiga klaasi sisse söövitada erinevaid struktuure. See on aga juba väga aeganõudev töö ning kasutusel pigem väikeste kunstivormide tegemisel. Liivapritsi saab kasutada peeglitel, näiteks kui soovitakse valgustusega peeglit. Liivapritsi abil eemaldatakse peegli kiht, mille tulemusel muutub peegel tavaliseks matistatud klaasiks, mis valgust läbi laseb. Liivapritsiga matistatud pindu on võimalik vähesel määral ka toonida, selleks on ette nähtud toonimisvahad. Toonide valik on aga üsna väike ning vahasid kasutatakse harva. Kindlasti on see aga midagi, mida võib meie käest küsida ning saame koos mõelda, kas see oleks lahendus sinu jaoks. Liivapritsiga saab klaasile kanda ka tekste. Nii on võimalik teha näiteks silte majadele, auhindu, kellasid, pühendusi kingitustele jne. Fantaasial pole piire ning meie kasutame oma stuudios liivapritsi nii väikeste kui suurte tööde puhul. Klaasinterjöör pakub ka klaasi matistamise teenust nii, et küsi julgesti, helista või kirjuta meile!  Inspiratsiooni ammutamiseks leiad mustermatistusega tööde galerii SIIT!

auhind tekst ja matistus
Liivapritsiga kujundatud auhind

Kilega matistatud klaas

Klaasi saab matistada ka kilega. Selleks kantakse liimikihiga matt kile klaasile. Eesmärk on ikka sama – vaadet varjata. Saadaval on nii lühema elueaga kui ka päris pikalt kestvaid kilesid. Kilematistus on hea kasutada juhul kui soovitakse ajutist lahendust, sest kilet saab alati klaasilt eemaldada. Vahel on aga lood hoopis nii, et ostate uue kodu aga naabri aknad on mõne meetri kaugusel, siis on võimalik juba olemasolevale aknale või uksele kohapeal sobiv kile kleepida. Ka kile puhul on võimalik klaasile tekitada matte mustreid. Selleks saab lasta kilest plotteri abil lõigata soovitud kujunduse. Nii ei jää kiletatud aken lihtsalt kinnine matt auk vaid täidab nii varjavat kui dekoratiivset ülesannet. Kiletamine asendab edukalt kardinaid kohtades, kus toimub pidev liikumine ning kardin oleks tülikas näiteks rõduuks. Kiletamisele võiks mõelda ka siis kui uusarendusmajadel on klaasist rõdud ja soovitakse rõdul olevat kraami varjata. Sageli leiutab iga korteriomanik ise mõne vahva lahenduse nt bambusvaibad, kuid korrektsema tulemuse annaks kindlasti rõduklaaside kiletamine.

mattmustriga rõduuks
Matt muster rõduuksel

Kokkuvõttena võib öelda, et kui soov on kasutada üleni matti klaasi nt vaheseinte või dušiklaaside puhul, on selleks parim siidmatt klaas. Kui sinu sooviks on aga põnevad mustrilised pinnad, mis varjaks aga oleks ka dekoratiivsed, on parim viis selle saavutamiseks liivapritsi tehnika. Kohtades, kus aga aknad ja uksed on juba ees, aga soov oleks varjata, saab avad kohapeal kilega matistada. Kindlasti leiame koos sinu jaoks parima lahenduse. Sinu mõte ei pea olema lõpuni valmis, vaid sobiva kunstilise või tehnilise lahenduse osas oskavad meie kunstnikud alati nõu anda. Võta meiega ühendust: info@vitraaz.ee.

Vitraažide restaureerimine

Vitraažide restaureerimine

Vanade hoonete taastamisel võib olla erinevaid valikuid – kas hoone renoveerida, rekonstrueerida või isegi lammutada ja uuesti ehitada. Kõigil neil juhtudel võib olla vajadus säilitada hoonele iseloomulikke elemente nagu näiteks klaasvitraažid või maalingud. Kõik sõltub otsustajate eelistustest või ka Muinsuskaitseameti ettekirjutustest. Juhul kui vanades hoonetes on kasutatud vitraažikunsti, kuulub vitraaž kindlasti restaureerimisele või taastamisele määratud väärtuste hulka.

Sellisel juhul saavad aidata klaasikunstnikud või restaureerimisega tegelevad ettevõtted. Klaasinterjöör kuulub just esimeste hulka, kus vitraažide restaureerimiseks, parandamiseks ja taastamiseks saavad
kunstnikud kasutada juba õpitud ning aastate jooksul klaasikunstis omandatud kogemusi ja oskusi.

vitraažide restaureerimine ja taastamine
vitraažide restaureerimine

Restaureerimist vajav vitraaž meie Klaasinterjööri stuudios

Kõige tavalisem on, et restaureeritakse ja taastatakse kirikutes olevaid vanu vitraaze. Seal tuleb arvestada kindlasti Muinsuskaitseameti ettekirjutuste ja reeglitega. Iga kirik on eraldiseisev ja omanäoline projekt uute tehniliste ja kunstiliste lahendustega. Tuleb arvestada nii tinaraamide, klaaside kui ka aknaraamide eripäradega.

Sageli on kirikute vitraažid kokkupuutes välisõhuga ning vanad vitraažid on seal kas väga halvasti säilinud või üldse hävinud – restaureerimine pole enam võimalik. Kui kirik on otsustanud vitraažid taastada, tuleb tellida uued vitraazid kooskõlas kiriku soovidega, samas arvestades kiriku arhitektuuriliste eripärade ja tehniliste võimalustega.

Tuleb ette ka teiste muinsuskaitse all olevate hoonete, nagu näiteks mõisad, lossid, või harvemini ka elumajade vitraažide taastamist. Juhul kui vanad vitraažid on nii katki või purunenud, et taastada pole enam midagi, siis saab teha ka täiesti uued vitraažid vanade jooniste või allesolevate osade järgi. 

Samas on alati võimalus lasta klaasikunstnikel vaid vanade akende ja nende kirjelduste järgi täiesti uued vitraazid valmistada. See variant kuulub siiski juba uute vitraažide tellimise valdkonda, kus täpsed joonised ja vitraažid on valmistatud juba uue kunstniku poolt.

Eesti arhitektuuris esineb ühiskondlike hoonete vitraaže, mis on pärit hilisemast nõukogude ajast. Nende vitraažide ja klaaside restaureerimine võib olla lihtsam, sest teos võib olla dokumenteeritud ja dokumendid säilinud. Lihtsamate tööde hulka kuulub ka Eesti taluhäärberite stiilis värviliste ruudukeste taastamine verandaklaasides.

vitraažide restaureerimine ja taastamine

Taluhäärberi verandaklaasid

Vitraažid on valmistatud kliendi tellimusel ja ühendatud hermeetiliselt klaaspaketti. Traditsiooniline lahendus uues kuues. Vanades hoonetes on sageli kasutatud ka klaasimaalingut või mustrisse matistatud klaasi. Klaasimaalingud on eesti kirikutes üsna tavalised. Samas matistatud mustreid kasutati palju just viktoriaanlikus stiilis ehitistel. 

Traditsioonilised mustrid ja ornamendid aknaklaasidel saame aidata taastada. Joonistame uuesti mustrid, leiame klaasid või taastame viktoriaanlikus stiilis aknaklaasid. Isegi kui peente matistatud mustritega klaasid pole meie ajaloolistes ehitistes nii tavapärased, siis euroopa ja lähinaabrite renoveerimisprojektid võivad selliseid töid ka meile tuua.

vitraažide restaureerimine ja taastamine
vitraažide restaureerimine ja taastamine
vitraažide restaureerimine ja taastamine

Restaureerimisprojekt piiri tagant

Vanade akende restaureerimise käigus vahetati välja purunenud värvilise klaasi ruudud ning matistatud mustriga klaasdetailid.

Värviliste klaaside valik on tänapäeval väga lai ning sobivat tooni klaasitükkide leidmine on suhteliselt lihtne. Värvilisi klaase saab kasutada rikkalikust kaasaegsete klaasitehaste toodangust. Veel tänapäeval leidub ka ettevõtteid, kes valmistavad lehtklaasi eriti traditsioonilisel viisil käsitsi puhudes, mis annab klaasile võimalikult autentse välimuse. 

Katkised klaasid vahetatkse vitraažis võimalikult sarnaste uute klaasitükkidega. Üksikute pragude ja klaasikahjustuste parandamiseks on tavapärane praktika ka klaasosades esinevate pragude peitmine või täitmine. Kuna vitraažide lahtilammutamine algosadeks on alati seotud riskiga, kus terved kõrvalasuvad klaasosad võivad puruneda, siis väiksemate kahjustuste varjamiseks võib just see olla parim viis.

vitraažide restaureerimine ja taastamine

Tõestus, et klaasivalik on suur ja lai

Tinaprofiili asendamise või parandamise võimalused lähtuvad alati vitraažide seisukorrast. Väga vanade vitraažide puhul on suhteliselt raske ühendada aja jooksul pudedaks muutunud tinaraami uuega. Selline soov nõuab alati meistri hinnangut ning kogemusi, et otsustada mil viisil täpselt oleks võimalik vana vitraaži tinajooned uuesti terveks, ilusaks ning ka vastupidavaks muuta.

Klaasinterjööri poole saate pöörduda kõigi nende küsimuste korral: vitraažide restaureerimine, vitraažide taastamine, uute vitraažide tellimine, klaaside matistamine, värviliste või matistatud klaaside osaline vahetamine, jooniste taastamine, tehniliste lahenduste otsimine ning ka paigaldamine ja transport.

Vaata edasi: ”Soomus” – Kuressaare kohtumaja kunstikonkursi võidutöö

”Soomus” – Kuressaare kohtumaja kunstikonkursi võidutöö

''Soomus'' - klaaspannoo Kuressaare kohtumajas

Foto: Keili Tees

''Soomus'' - klaaspannoo Kuressaare kohtumajas

Mööduv aasta on olnud pisut isemoodi. Miks nii? Eelmisel aastal võitsime Kuressaare kohtumaja kunstikonkursi tööga ,,Soomus’’. Peale pisukest võidujoovastust algas aga päriselt töö, et klaasist pannoo valmis saaks. Päris pirakas osa käesolevast aastast mööduski selle nimel töötades. Kõik veel kindlasti ei teagi, mis see ’’Soomus’’ on, ning nüüd, kui see väärikalt seinal ripub, on meil mahti sellest ka pikemalt kirjutada.

,,Nagu kala vees või rüütel retkel, vajame meiegi tänapäevast kaitsvat soomusrüüd. Meie rüü on meie seadused ja kohtusüsteem. Soomus-soomuse haaval seatakse tõde, mis on lõpuks kaitseks igat sorti kaladele!’’

Nii sai kirja Kuressaare kohtumaja kunstikonkursile esitatud kavandile. Oleme ka eelnevalt mõnel protsendikunsti konkursil osalenud ning tööde esitamise tähtajale eelneb meie stuudios alati põnev ning pisut palavikuline ajurünnak. Püstitatud ülesanne sütitab loomingulise plahvatuse, kus pideva kaalumise ja ideede tulistamise vahel püüame leida just seda õiget. See on äge ja paneb elama! Kuigi Kuressaare kohtumaja puhul oli kaalumisel ka teisi ideid, siis õige tundsime ära ruttu ja valutult.

Saaremaa on kindlasti inspireerivam kui mõni teine paik Eestis – meretagune ja põneva ajalooga. Teisalt, vähem oluline polnud meie jaoks hoone funktsioon: see, et kohtumaja ülesanne on inimesi kaitsta. Nii sündiski ’’Soomuse’’ idee. Kunstikonkursi žüriile sümpatiseeris, et ’’Soomus’’ on meeldiva üldistusastmega ning suhestub veenvalt maja funktsiooni ja kasutajatega. Nii nagu soomused võivad olla värvilised ja vähem värvilised on ka kohtumajas väga erinevaid teemasid, mida käsitleda, võib lugeda Riigi Kinnisvara AS avaldatud pressiteatest. Riigi Kinnisvara AS-il on juhtiv roll protsendikunsti konkursside läbiviimisel. (Vaata pressiteade RKAS-lehelt)

Klaasikunstnikena on meie jaoks oluline oma teoseid kavandades lisaks selle kunstilisele väärtusele ka selle funktsionaalsus ja turvalisus. Näiteks maalikunsti puhul see määrav pole, kuid meie peame oma töös alati arvestama klaasi omadustega. Klaasi lihtsalt kruviga seina riputada pole peaaegu võimalik. Seega kunstilisele lahendusele sekundeerib alati tehniline.

Kõik, mis puudutas ’’Soomuse’’ soomuseid oli meile lihtne ja igapäevane. Soomused valmisid fusing-tehnikas, kus kahe klaasikihi kokkusulatamisel valmis 697 soomust. Üritasime oma töö statistilised numbrid kokku lüüa ning saime järgnevad tulemused: 1349 käsitsi lõigatud klaasi tükki, umbes 4879 lõiget noaga, vähemalt 50 m2 sulatusklaasi. Pärast soomuste lõikamist läksid need sulatusahju. Ning vähem põnevad polnud needki numbrid:  30 ahjutäit, sulatustemperatuur 750oC, umbes 330 tundi sulatamist ning umbes 2000 kW kulutatud elektrit! Osadel soomustel on kasutatud kuldamist, ning ausõna, see pole mingi kassikuld! Mitu grammi kulda täpselt soomustele sai, ei ole kahjuks võimalik kindlaks teha. Võib ka märkida, et nii mõnigi kord sundis hirmkallis elektrihind ahju sisse lülitama südaöö paiku. Nagu öeldud, see osa oli meie jaoks lihtne, olgugi et oluliselt aeglasem, kui olime osanud planeerida.

Suurimaks peavaluks sai hoopiski metallist raam, millele soomused kinnituma pidid. Selle lõplik väljatöötamine oli keerukas ja ajamahukas. Meie jaoks oli tähtis, et soomuseid poleks lihtne eemaldada ning seega said soomuste külge liimitud kandurid, mis paigalduvad alusraamile nutika pöördliigutusega. Meie õnneks, leidsime suurepärase partneri Ranvil OÜ, kes olin meile algusest lõpuni abiks raami väljatöötamisel ning tehniliste joonistega. Alati valmis tegema vajalikke muudatusi. (Lähemalt Ranvil OÜ-st) Kuigi valmis pannood vaadeldes alusraami justkui polekski, on sellel meie töö juures oluline kandev roll.

Lõpuks saabus ka võimalus ’’Soomust’’ ühes tükis näha. Ja mis olekski veel toredam kui sõita selleks Saaremaale! Põgusa paari tunni jooksul paigaldasid Ranvili mehed raamid Kuressaare kohtumaja seinale ning juba saimegi asuda soomuste ladumise juurde, mis läks samuti nagu lepase reega. Olgugi, et esimest korda elus pidime selleks ehitustellingutel turnima! Jätsime viimase rea muretult järgmiseks päevaks paigaldada, ning nautisime Kuressaare rahu ja maitsvat toitu. Kõik oli ju tehtud! Peaaegu! Järgmisel hommikul tabas meid kurb tõde Kuressaare veevärgi kohta, kuigi selleks hetkeks polnud see avalikult veel uudiste künnist ületanud. 50 % meie kahesest tiimist lõpetas haiglas tilguti all. See tähendas, et viimane rida soomuseid tuli laduda üksinda. Kas kodutee üldse võimalik on, polnud selleks hetkeks veel selge.

Foto: Keili Tees

Septembris avati pidulikult Kuressaare kohtumaja ja ’’Soomus’’. Meie ülesandeks oli teha pisuke ettekanne, mis lõppes meilegi ootamatult autogrammide jagamisega. Palju positiivseid emotsioone! Soomus asub kohtumaja avaliku osa trepihallis, ning uudishimulikel on võimalik uksest sisse astuda ja minna seda vaatama. Kindlasti tasub märkimist, et Kuressaare kohtumaja sisekujunduse on teinud Marit Kruus Seeon disainistuudio OÜ-st. Kuressaare kohtumaja on väga hea sümbioos ajaloolisest interjöörist ja kaasaegsest funktsionaalsest disainist, kus iga pisidetail on hoone kasutajate järgi sätitud. (Lähemalt Seeon Disainistuudiost)

Meil jääb ainult üle tunda heameelt, et ’’Soomus’’ sai endale mönusa kodu väärikas hoones, mis täidab äärmiselt olulist ja keerulist rolli – mõista õigust.

Tõde võib olla sama habras nagu klaas või tugev nagu soomusrüü.

Anu ja Sandra, ”Soomus” autorid

Vaata edasi: Pood

Vitraaž enne ja nüüd

vitraaž

Vitraaž enne ja nüüd

Vitraaž on kunstivorm, kus kasutatakse värvilisi või maalitud klaastükke, mida hoiab koos tinaraam. Vitraažid võivad olla nii abstraktsed kui ka kujutavad ning neid leidub erinevates stiilides ja ajastutes.

Mõeldes sõnale “klaas” kujutame sageli ette aknaklaasi, tuuleklaasi, kasvuhoonet. Nendel juhtudel on klaas ise tegelikult ebaoluline ja nähtamatu. Oluline on see, mida me klaasist läbi vaadates näeme. Maastik, naabrid, tänav… Aga kui me ei soovi nähtamatut klaasi?

Valgust, mida klaasid meile eluruumidesse lasta võimaldavad, vajame kõik ühtviisi. Vaade ise seejuures ei pruugi alati olla suurepärane. Sel juhul saavad abiks olla mõnel juhul kardinad, kiled või toataimed.

Suurepäraselt täidavad selle funktsiooni ka kunstnike poolt loodud valgust läbilaskvad ja samas varjavad vitraažid, mustrilised klaasid, värvid ja kunst. Klaasikunst interjööris muudab selle atmosfääri ning valguse ja varju dünaamikat.

klaasvitraaž

Vitraažikunst: minevikust tulevikku, kirikust kodusse

Klassikaline vitraaži tehnika on väga vana, ning visuaalselt sügavale inimeste ajukäärude vahele kinnistunud. Kui ütlen kellelegi tuttavale, et teen vitraaze, olen klaasikunstnik, siis alati, ja ma mõtlen, alati, on eestlase reaktsioon sarnane.

Enamus inimesi hüüatab siis: “Aah, see, mis kirikutes on!” Ja pidur ongi peal! Väga raske on sellest kujutlusest läbi murda ja seletada, et ei, see pole alati nagu kirikus.

Et kirikuvitraažid olid ajalooliselt kindlate värvide ja temaatikaga ning selge eesmärgiga tekitada ruumi püha valgust, mis uskmatuid sügavamalt kummarduma sunniks.

Ka täna valmistatkse ja restaureeritakse kirikuvitraaze. See kunstiliik pole kadunud siiani ning oleme samuti valmistanud usuteemalisi vitraaze, seda siiski väga harva.

Klaasikunst, sealhulgas vitraažikunst on vormiliselt, tehniliselt ja temaatiliselt muutunud äärmiselt vabaks ning kolinud avalikku ruumi ja kodu seinte vahele, teenides interjööris hoopis teisi eesmärke kui varem.

Lisandunud kaasaegsed meetodid, tehnilised lahendused ja fantaasia annavad võimaluse mängida valguse ja klaasiga mistahes klaaspinnal teie interjööris – uksevitraaz, aknavitraaž, dushiklaas, vahesein või lihtsalt valgusava ruumide vahel.

Oluline on koduste klaaspindade planeerimisel läbi mõelda, millist efekti võiks teid ümbritsev keskkond omada või saavutada, kui sinna lisada loomingulisi klaaspindu. Klaasikunst võib olla ka lihtne graafiline läikivate pindade, struktuuride ja varjude valgusmäng ilma tugeva värviaktsendita.

Lähtuvalt igast majast või interjöörist ja kliendist suudame muuta arhitektuurilised lahendused luksuslikuks, kasutades ära klaasi mitmekülgseid omadusi.

Vitraažikunstnik, loominguline ja tehniliselt tugev loovhing

Klaasikunstniku põhiline materjal on klaas. Värvilise klaasi valik võib olla lihtsalt silmipimestavalt mitmekesine. Klaasinterjööris kasutame oma töös värvilisi käsitööks mõeldud klaase, millest kokku saame panna just sellise kujunduse teie aknasse või avasse nagu soovime, samas säilitades valguse.

Värvilisele klaasile lisaks kasutame liivaprits matistust, tina ja tinajoodet, klaasisulatust ehk fusingut. Nende meetodite kombineerimisel varjame vaadet just niipalju kui vaja, või vastupidi, näitame vaadet osaliselt just seal ja kus soovime.

Seda kõike muidugi lisaks ILULE! Näiteks valguse seisukohast on suured trepiaknad või kahe ruumi vahelised valgusavad vajalikud, kuid sageli piiravad kodust liikumisvabadust lohisevates toasussides ja kergelt kortsus hommikumantlis. Tahame ju avalikult olla parimad versioonid iseendast.

Saavutamaks vajalik efekt ja kunstiline lahendus, kuulame teid ära, teeme märkmeid ja seejärel sukeldume kujutlusmaailma, kaasas grafiit ja arvutihiir.

Teeme joonised, leiame värvid ja klaasid, lõikame ja lihvime kõik klaasitükid vitraažis. Ühe vitraazi valmimiseks on tükikesi vaja teinekord lõigata sadu, et pilt kokku saaks.

Nummerdame kõik need iseenda jaoks töö käigus, et pärast, kui kõik tükid on välja lõigatud, need ka uuesti puzzlena kokku suudaksime laduda.

Kui tulemus on selline nagu tahtsime, lihvime klaasid täpseks ning ühendame klaasitükid tinaprofiiliga, joodame tinaga kokku, puhastame, tõstame valguse kätte ja imetleme.

Tulemus üllatab alati positiivselt, sest klaas armastab ja vajab valgust!

Ka meie kunstnikena näeme vitraaži oma täies ilus alles siis kui see on valmis.Tükikesi ükshaaval valguse käes vaadeldes ei saa lõpuni mõista veel valmis vitraaži võlu.

Alles siis kui need on tinaraamiga ühendatud, puhastatud ja valgus läbi paistma hakkab, saame üllatuda värvide, valguse ja varjude imelisest vaatemängust.

Parim omadus vitraažide puhul on just see, mida esialgu ei näegi – päikesevalguse mõjul kõrvalseintele valguvad värvid ja valguslaigud. Selle üllatusmomendi saate boonuseks kaasa. Tasuta!

Seega oleks hea maksimaalse klaasimängu jaoks enne vitraaži tellimist läbi mõelda ka valguse liikumine ruumides.

Klaasinterjööris ootavad teid kunstnikud Anu Jaanhold ja Sandra Allemann. Leiame alati parima lahenduse vastavalt interjöörile.

Veedame teinekord tunde kliendiga, arutledes tema etteantud ruumi iseloomu ja õhustiku üle, kasutatud materjalide ja sisustuselementide tulevase vitraažiga sobivuse üle.

Kunstilisele poolele lisandub väga tugevalt ka tehniline pool, mis samuti sageli selgitust vajab. Kas teha vitraaž klassikalises tehnikas või Tiffany tehnikas?

Kas mulje peaks jääma õrn või siis vastupidi – tugev värvilaik muidu ühtlases interjööris? Kuidas kinnitada või paigaldada vitraaž sinna, kuhu see mõeldud on?

See kõik on koostöö ja otsustamise küsimus. On neid kordi, kus inimesed usaldavad meid tohutult ja lasevad meie fantaasial ja kujtlusel vabalt lennelda. Saame aga ka kliendiga koos, arvestades tema ideed, jõuda tulemuseni, mis rahuldab nii meid kui ted.

Vitraažitehnikad

Põhiliselt kasutatakse kahte vitraažide valmistamise viisi.

  1. Klassikaline vitraaž
  2. Tiffany vitraaž

Sageli kasutame oma töös Tiffany tehnikat, kus tinajooned klaasitükikeste vahele tekitatakse vasklindi iga tüki servadesse lisamisega. Hiljem võimaldab vasklint kokku joota kogu puzzlena kokkulaotud klaaspildi.

Selle tehnika eelis meie jaoks on tinajoonte varieeruvus, loomulik ja peen tinajoon, mis ei jää klaasi ilu varjama ja jätab meile võimaluse joonte laiusega mängida. Lisaks tehastest tulevale laias valikus värvilisele käsitööklaasile ja struktuurklaasile lisame sageli meie klaasiststuudios valmistatud klaasdetaile.

Sulatustehnikas saame kirkale või värvilisele klaasile anda meelepärase struktuuri, vormi ja värvidemängu. Liivapritsiga matistame klaasidele mustreid ja abstraktseid jooni, tekitamaks kerget valgusmängu ja ruumilist efekti.

Loodud klaasitükid ühendame vitražidesse. Need klaasitöötlemise tehnikad võimaldavad muidu klassikalistel vitraažidel olla muljelt kergemad ja kaasaegsemad. Klassikaline vitraaž on samuti meie tööriistakohvris olemas.

tiffany jootmine

Klassikaline vitraaž vs. Tiffany vitraaž

Põhiline vahe Tiffany tehnikaga seisneb selles, et klaaside vahele asetatakse kindla laiusega valmis tinaprofiilid. Tinaprofiilide H – tähe kuju võimaldab klaasitükid selle abil ühendada.

Klaasitükikeste ühendamisega kaasneb suurel hulgal haamriga kopsimist ja naeltega poolelioleva töö osade fikseerimist kuni kujutis koos on. Alles siis joodetakse tinaprofiil vitraaži ühendamise ja tugevdamise eesmärgil tinaga üle.

Mõlema vitraažitehnika jaoks on lisaks värvilisele klaasile ja tinale vajalik tohutu kogus kannatust, käsitööoskust, täpsust, tehnilist taipu, valmisolekut klaasi tõrksuse suhtes ja veelkord kannatust.

Meie, ehk Anu ja Sandra sees pole seda kannatusevärki just ülearu palju, kuid tahtekindlus ja jonnakus korvavad selle puudujäägi rohkem kui mitmel korral. Oi kui palju kordi on klaasid lõike murdmisel purunenud või jootmise käigus praokese enda sisse võtnud… Hmh, kannatus sealkohal ei aita, pigem brutaalne jonn.

Protsessi aegluse tõttu oleme Klaasinterjööri stuudios Laki tänaval veetnud kümneid öötunde, et mitte klienti ja iseennast alt vedada ja lubatud töö valmis jõuaks. Niisiis, vitraazi hind sõltub suurel ja väga suurel määral kulutatud töötundide hulgast.

Seetõttu pole ühe kauni vitraaži ruutmeetri hind just soodne, aga see on kunst, mis sisaldab endas palju tööd, armastust ja tahet, ning jääb kestma kauaks.

klaasvitraaži jootmine

Vitraažide planeerimine: olulised kaalutlused

Kui nüüd keegi on viitsinud niikaugele lugeda, siis toon välja mõned mõtted, mida võiksite kodu ja klaasavade planeerimisel läbi mõelda:

  • Kas ruumis on piisavalt valgust? Kas tulevane klaasvitraaz võib valgust vähendada või hoopis elavdada?
  • Kas soovite interjööri lisada vaid luksust ja sära, või soovite lisaks lahendada ka praktilisi küsimusi, nagu läbinähtavuse varjamine või heli summutamine?

Vitraazi tellima tulles võiks kaasas olla:

  • Foto/fotod tulevasest vitraaži asukohast. Kui tulevase vitraaži lähedal on teisi ornamente ja mustreid, siis ka foto nendest või interjöörist.
  • Juhul kui teil on peas mõni idee, mis tahaks läbi kunstniku silma vaatamist, võtke aga kõik mõtted või näited kaasa. Seeläbi saame ettekujutuse teie vaatenurgast. Kartma ei pea ka seda kui ühtegi teemat pähe pole tulnud peale selle, et soovite midagi ilusat. Sel juhul jääb meile avastamisrõõm ja lahenduse leidmine.
  • Kui soovite meiepoolset paigaldust, tuleme enne töö alustamist kindlasti ka täpseid mõõte võtma, kuid orienteeruv ava mõõt paari sentimeetri täpsusega võiks samuti teil olemas olla. See on vajalik selleks, et joonise tegemisel säiliks õige proportsioon hiljem tööd alustades.

Vitraažide tellimine

Juhul kui vitraažklaas pole iseseisev ruumieraldaja, millele raamid valmistame meie, siis kõige parem oleks mõelda eelnevatele punktidele enne akende, uste ja muude raamide tellimist. 

Kui aga sel parimal hetkel on mõte hiljaks jäänud, saame tööprotsessis kindlasti leida ka parima klaaside vahetuse või lisamise tehnilised üksikasjad.

Enamjaolt on akna-ja uste valmistajad nõus paigaldama teie poolt valitud ja meie poolt valmistatudkunstilised klaasid oma raamidesse. Sellisel juhul annavad raamide tootjad kindlasti ka täpsed mõõdud, mida töö valmistamisel vajame. 

Küll aga mõnikord jätavad nad teile siiski kohustuse see vitraažpakett või klaas ise meiega kokkuleppel valmis teha ning nendeni transportida. See pole midagi keerulist. 

Meie koostööpartner saab valmis vitraažid paigaldada hermeetiliselt mitmekihilistesse klaaspakettidesse, nii et säiliks ka soojapidavus ja lihtne hooldusvõimalus. Valmis komplekti saame alati toimetada raamide valmistajani. 

Lahkemad nendest võtavad ka transpordi enda kanda, teistele saame kohale viia meie või saate väiksemate vitraažide puhul seda teha ka ise.

Kõikidele meie poolt valmistatud vitaazidele pakume vajadusel välja ka tehnilise lahenduse. Kinnitamise võimalused ja vahendid – liistud, konksud, klaasustele hinged, uksenupud, need kõik saate tellida koos vitraažiga.

Loomulikult ka võtame mõõdu ja paigaldame valminud vitraažid, kui seda olete soovinud.

Vitraažide puhastamine

Kui teil juba on mõni vitraaž, siis selle puhastamine pole keeruline, kuid veidi kannatust ja mõne nüansi teadmist vajab see siiski.

  • Puhastage vitraaži pehme lapiga, mis ei jäta ebemeid klaasi pinnale. Selleks sobib hästi klaaside pesuks mõeldud mikrofiiber lapp. Klaasipinnad ei karda ka karedamat svammi.

  • Pihustge puhastusvahendid kasutatavale lapile, mitte otse vitraažile. Seda seepärast, et vedelik võib valguda tina ja klaasi vahelistesee imeväikestesse vahedesse ning siis kuivab niiskus sealt välja kaua aega. Pika kuivamise käigus võivad tekkida klaasikeste servadesse udu randid ja tina võib oksüdeeruda. Tinajoote oksüdeerumine niiskemates ruumides on tegelikult materjali loomulik omapära. Kuivades ruumides seda üldjuhul ei teki, kui te just liiga tihti liiga märja lapiga vitraaži ei puhasta. Tina oksüdatsiooniilminguid võite puhastamise käigus lapiga hõõrudes veidi eemaldada, kuid üldiselt on see tina loomulik olek ja liigselt vaeva sellega näha ei tasu. Eriti kui tegu on niiskete ruumidega. Klaasi ilu ja puhtus seevastu on ikka oluline, et värvid ja sära mõjule pääseksid.

  • Kui te ei tea, millist vahendit puhastamiseks kasutada, siis alati töötab vee ja nõudepesuvahendi lahus. Mõned klaasipuhastamiseks mõeldud vedelikud võivad sisaldada silikoone või õlisid, mis ei tee klaasipesu kergemaks. Nõudepesuvahend aga üldjuhul lisakihti klaasile ei tekita, samuti lahustab see suurepäraselt rasva ja näpujälgi. Juhul kui lapp on siiski veidi märjavõitu ja veejäljed jäävad pühkides klaasile, kuivatage need kuiva lapiga ja klaaside sära ongi taastatud.

  • Näiteks mattklaasi puhul on kare svamm ja nõudepesuvahend abivalmid ja olulised kaaslased.

  • Puhastamise käigus võiksite enda läheduses hoida teravama otsaga noa või muu töövahendi, et pääseksite puhastama ka reljeefseid õnarusi klaasi ja tina nurkades. Lapp sellise vahendi teraviku otsas aitab pääseda ka sinna kuhu muidu näpuotsaga ei pääse.

Vitraažide hooldus

Vitraažide, matistatud mustrite ja üldse musterklaaside pluss on tegelikult see, et nad vajavad väga vähe hooldust. Mustus ja tolm ei paista nendelt silma ja niiviisi võib vitraaž või vitraažiga aken puhastamata olla palju kauem kui tavaline läbipaistev klaas.

Ka minu – klaasikunstniku kodus ei ole vitraažiga aknad kevadel esimese aknapesu põhjuseks, pigem ikka läbipaistva klaasiga aknad. Kui te nüüd kõike eelnevat läbi ei viitsinud lugeda ja siiski miskipärast käesolevale tekstilõigule olete sattunud, siis kokkuvõtteks võin öelda, et ega see lugemine oluline nii väga oluline polnudki.

Mõnedele lihtsalt meeldib kirjutada, teistele lugeda ja kolmandatele – rääkida! Kui teid tabab ootamatult mõte, et teie olemasolev vaade aknast või uksest teid tegelikult ei rahulda, siis ärge kartke meie juurde pöörduda. Kõik eeloleva võime vabalt ka suuliselt ette võtta.

Ja kui üleüldse kahtlete, kas vitraaži ikka julgete soovida, siis igaljuhul – julgege ikka!

Vaata lisaks ka meie pakkumisi e-poest: Pood

Klaasist valgustid

Klaasist valgusti
Klaasist valgusti

Klaasist valgustid: valguse ja disaini kunstiline kombinatsioon

Klaasinterjöör OÜ klaasist eritellimusel valminud esemete hulgast ei puudu ka klaasist valgustid. Väike valik erinevaid klaasist valgusteid on leitavad veebipoes Vitraaz.ee. Anu Jaanhold ja Sandra Allemann on kaks klaasikunstnikku, kes loovad ainulaadseid ja kvaliteetseid valgusteid eritellimusel, mis muudavad ruumi atmosfääri ja interjööri eriliseks.

Klaasist valgustid on viimastel aastatel saavutanud suure populaarsuse tänu nende ainulaadsele disainile, kvaliteedile ja võimele muuta ruumi atmosfääri. Klaasist valgustid pakuvad mitte ainult valgust, vaid ka kunstilist väärtust, mis muudab need ideaalseks valikuks neile, kes soovivad oma kodu või kontori interjööri rikastada. Käesolevas postituses toome veidi välja klaasist valgustite erinevaid disaine, valmistamisprotsesse ja nende mõju ruumi atmosfäärile ja üldisele interjöörile.

Klaasist valgustid - ripplambid, laelambid, põrandalambid ja lauavalgustid

Klaasist valgustid ja nende disainivalik on äärmiselt lai, hõlmates erinevaid kasutusvõimalusi. Klaasist ripplambid, laelambid, põrandalambid ja lauavalgustid sobivad erinevate interjööri vajaduste ja eelistustega, ning pakuvad visuaalset kergust ja õhulisust, mis sobivad suurepäraselt minimalistlike ja kaasaegsete interjööridega.

Disainivalik tänapäeval ulatub samuti seinast-seina. Klaasi töötlusest ja disaineri nägemusest sõltuvalt võib valgusti disain olla suursugune või minimalistlik, läikiv ja kirgas või matt, värviküllane või monokroomne, ning soe või külm. Kaubanduses leiduv valik on tänapäeval väga lai, kuid kui on soov oma interjööri väärtustada ja lisada erilisust või teil on idee, mis vajab teostamist siis saab tellida valgusteid ja klaasist kupleid ka kunstnike käest. Sellisel juhul on kujundus – ja valmimisprotsess kindlasti aeganõudvam, kuid tulemus saaja soove arvestav ja eriline.

Klaasist valgustite valmistamisel kasutatakse mitmesuguseid tehnikaid, nagu puhumine ja klaasi koolutamine või sulatamine, graveerimine või matistamine ja vitraažitehnika. Need tehnikad mõjutavad valgustite välimust ja valguse omadusi, ning kõik see annab luua ainulaadseid ja erilisi valgusteid. Lisaks on võimalik klaasi kombineerida samuti metalli ja puiduga.

Klaasist valgustid

Valgustusega peeglid - kaasaegne interjöör

Valgustite alla saab liigitada ka valgustusega peegleid, mis sobivad ideaalselt meie kaasaegsete vannitubade ja interjööridega. Peeglisse valgusavade tekitamiseks, eemaldatakse mateerimise teel peeglikiht ja seeläbi tekivad valgust läbilaskvad matistatud jooned või mustrid. 

Sellised peeglid täidavad kaks ühes funktsiooni, ning seljuhul puudub vajadus eraldi seinale või lakke paigaldatava peeglivalgusti järele. Nii valgustite kui ka peeglite puhul on oluline enne tellimist läbi mõelda juhtmete asukohad, et kaunid ja koostöös valminud klaasist valgustid jääksid kompositsiooniliselt ka interjööriga sobima ja pääseks hästi mõjule.

Klaasist valgustid ja nende kasutamine ruumides mõjutab oluliselt ruumi atmosfääri ja interjööri. Mattklaasiga kuplid hajutavad eriliselt pehmelt ja ühtlaselt valgust, samal ajal jättes alles valguse tugevuse. Samas läbipaistev klaasit kuppel lisab interjööri luksust ja vormimängu. Sõltuvalt valgusti vormist, kujust ja tekstuurist võib klaasi ja valguse koosmõju tekitada ruumidesse põnevaid varje ja valgusmänge.

Värvilised klaasist valgustid lisavad ruumi värvide dünaamilisust ja elavust ning sobivad erinevate interjöörilaadidega, alates modernsest ja minimalistlikust kuni traditsioonilise ja eklektiliseni. Näitena võib välja tuua Tiffany tehnikas valminud klaasist valgustid, mis lisavad ruumi eriliselt sooja ja hubase atmosfääri.

Ajatu disain

Ajatu disain sobib ka kaasaegsesse interjööri, kuid tehniliselt on valmistatud nii valgusteid aastasadu ja samal viisil. Klaasi kombineerimine puidu või metalliga nõuab teadmisi erinevate materjalide omadustest. Meeleoluvalgusti on rohkem hubasuse lisamiseks ja ei oma tugeva valgustuse eesmärke. Vitraaz.ee veebipoes müüdavad valmis valgustid ja ka valgustusega auhinnad on just pigem sellised.

Lisaks on Klaasinterjöör OÜ klaasist valgustid varustatud LED -valgusega, mis annab igale valgustile omapära. Valgustades LED-ribaga klaasi serva hakkab klaasi pinnale kantud matistatud muster helendama või siis helendavad klaasis ees olevad mullid ja tekstuurid. LED-valgust on võimalik kasutada nt efektvalgustites, meeleoluvalgustites või informatiivsete siltide puhul.

Kokkuvõte

Klaasinterjöör OÜ pakub erinevaid klaasist valgusteid, mis on loodud Anu ja Sandra poolt. Kodulehel on vaid mõned näited tehtud töödest, kuid nagu palju muudki, valmivad meie valgustid eritellimusel ja tihedas ja koostöös kliendiga.

Tutvuge veebipoega Vitraaz.ee ja leidke idee teie ruumi valgustile. Kui klaas ja meie stiilitunnetus sobivad, siis loome koostöös teile suurepärase lahenduse. Õige disainiga klaasist valgustite kasutamine aitab luua hubase, meeldiva ja rikkaliku atmosfääri, mis muudab ruumi terviklikuks ja kauniks. Investeeriga klaasist valgustitesse ja see lisab teie kodu või kontori interjööri kunstilist väärtust ning visuaalset kergust, mis kestab aastaid.

Vaata lisaks ka meie pakkumisi e-poest: Pood

Klaasist auhinnad, jah kohe kindlasti!

Klaasist auhinnad
Klaasist auhind

Klaasist auhinnad, jah kohe kindlasti!

Klaasist auhinnad on suurepärane viis eriliste saavutuste tunnustamiseks, olgu selleks töötajate tunnustamine, spordivõistluste võitjate autasustamine või muude silmapaistvate saavutuste esile tõstmine.

Auhind esemena polegi nii oluline kui selle eesmärk olla pidulik tänusümbol. Auhinna pälvimine on märk sellest, mis on hästi tehtud, mis on saavutatud, sageli suisa elutöö tulemus. Niisiis tuleb saavutusi ja suursündmusi tähistada parimal ja meeldejäävaimal viisil.

Auhinna -ja tänugalade tipphetk iga saaja jaoks on kindlasti auhinna vastuvõtmis hetk – emotsionaalne ja ilus. Klaas on oma olemuselt ja omadustelt väärikas materjal kõige selle tähistamiseks ja esiletoomiseks.

Klaasist auhinnad oma peegelduste, sära ja puhtusega on äärmiselt pidulikud, fotogeenilised ja videogeenilised, püüdes valgust, samas lastes seda endast läbi. Klaasi läbipaistvus on just see, mis tõstab ta esile teiste materjalide seast nagu nt metall, keraamika või puit.

Samas võimaldab Klaasist auhinna kujundamisel materjalide kombineerimine luua samuti võluvaid kontraste nagu näiteks pehme puit, jõuline ja tahumatu kivi ning õrn ja selge klaas. Ükski klaasikunstnik ei vaja kunagi põhjendust sellele, miks peab auhind olema klaasist – see lihtsalt on ju kõige parem materjal!

Klaasist auhind – valmistoorik või eritellimus

Ükskõik millise sündmuse tähistamiseks klaasist auhinda vaja on, tuleks esmajoones mõelda läbi eelarve. Spordisündmuste puhul, kus välja anda tuleb suuremas koguses auhindu, on eelarve kindlasti ühe auhinna kohta väiksem. 

Sageli kasutatakse sellisel juhul valmis auhinnatoorikuid, mida pakuvad näiteks graveerimistöökojad. Tavaliselt on need valmistatud horisontaalsest alusklaasist ja püstisest klaasist, millele saab graveerida sündmuse, saaja nime ja muud infot.

Valmis klaasist auhinna tooriku eelis on kindlasti selle soodsam hind, kuid puuduseks selle anonüümsus. Väiksem eelarve ei tähenda aga sugugi, et eritellimusel auhinda valmistada pole võimalik. Ikka on, alati on!

Selleks ongi võimalik pöörduda kunstnike poole, kelle ülesanne on välja mõelda nutikad lahendused ja ägedad ideed isegi kui … Igal juhul saab kindel olla, et eritellimusel valmistatud klaasist auhind paitab silma ning on alati kujundatud lähtuvalt sündmusest.

Klaasist auhinnad võivad olla väga eriilmelised

Iga eritellimusel valminud klaasist auhind saab Klaasinterjööris alguse kavandist, mis lähtub tellija ideedest ja soovidest, mis vormuvad kunstniku nägemuseks. Klaasist auhinna valmistamiseks saab kasutada erinevaid klaasi vormimise tehnoloogiaid. Näitena võib tuua fusing ehk sulatustehnika, puhumine, UV-liimimine, liivmatistus ja söövitus.

Eritellimuse puhul on parim lasta kunstnikul valida neist sobiv. Klaasist auhindades saab kasutada ka LED-valgustust, mis toob klaasis esile selle parimad omadused. LED– aitab esile tõsta graveeritud või matistatud tekste või klaasi põnevat sisemist elu, näiteks mulle.

Klaasinterjööris on aastate jooksul valminud väga erinevaid auhindu, näiteks tennise ja golfivõistluste parimate tunnustamiseks. Jalgpalli parimate mängijate tänamiseks oleme
valmistanud klaasist medaleid, mis nii väga tavaline polegi.

Niisiis oleme veetnud tunde saagides rauasaega pooleks kruustangide vahele pressitud golfipalle või koukinud klaasist medali kihtide vahelt traadijupiga ahjupaberit. Me kindlasti ei sea endale tehnoloogilisi piire. Kavandist lähtudes oleme nõus proovima ja katsetama, et saavutada soovitud tulemus.

Seda isegi kui see võib tähendada unetuid öid, ebaõnnestumisi või viite luhtaläinud katset. Eesmärk on alati saavutada visuaalselt ja tehniliselt parim tulemus. Üks asi on küll mida me ei tee, vot klaasi me ei puhu, see vast maailma lõpp ei ole.

Tähelepanu detailidel

Kui saabumas on sündmus, millele soovitakse klaasist auhinda tellida, tuleks teha seda aegsasti. Klaasist auhinna kujundamine ja valmistamine on nüansirohke ja keerukas. Nii võib auhinna vormumine kavandist päris esemeks võtta aega ja sellega võiks tellija alati arvestada.

Mis siis, et auhind on väiksem kui mõni teine töö, mida ette võtame, nõuab selle valmistamine suurt tähelepanu detailidele. Jah, detailid on olulised. Häbi tunnistada – juhtunud on sedagi, et kirjutad tänuauhinnale surmkindlalt suursponsori nime ja avastad enne auhinna üleandmist, et sel mehel on hoopis teine perekonna nimi.

See ’’väike möödapanek’’ õnnestus avastada enne täielikku häbist maa alla vajumist – tegime uue! Ühesõnaga tore on, kui klaasist auhindade valmistamiseks on planeeritud mõõdukalt aega, et nii tellija kui kunstnik saaksid protsessi nautida, ega pea muretsema, kas ikka jõuab.

Klaasist auhinnad

Praktiline klaasist auhind?

Klaasist auhind võib vormiliselt olla väga klassikaline, kuid ei pea olema! Auhind võib olla ka praktiline ese, ning see sõltub juba auhinna kinkija mõtteviisist. Kui ei soovita, et auhind jääks tolmu koguma võib auhind vormuda kunstnike abil hoopis LED- valgustiks, vaasiks, vaagnaks või näiteks kellaks.

Auhinna teeb esemest just selle personaliseeritus. Väike graveering, saaja või sündmuse kohta, kinkijale omased värvikombinatsioonid või logo. Just isiklik lähenemine on see, mis muudab ka praktilise eseme auhinnaks, ning see on üks lähtekohti, millest klaasist auhinna tellimisel saab lähtuda.

Klaasist auhinda tellima asudes on alati abiks kui mõelda läbi järgnev:

  • Praktiline või klassikaline auhind?
  • Inspiratsioon: mis meeldib, mis mitte?
  • Kas kingitav auhind näitab kinkijat parimas valguses, on väärikas ja kaunis? (Õudsalt paha, kui saajale auhind ei meeldigi ja peidab selle sügavale kappi ja no pagan, ära visata ka ei saa!)
  • Üksikauhindade puhul, et auhind oleks suunatud saajale või temast lähtuv, lemmik värvid, huvid, seotus sündmusega jms.
  • Tekst auhinnal: mõtle välja,mida soovid öelda. Klaasi puhul on parem lühike tekst. Tehniliste võimaluste tõttu ei saa kiri klaasist auhinnal olla väga väike.
  • Eelarve
  • Kas auhind vajab pakendit?

Klaasist auhind on ajas kestev

Kindlasti ei pea muretsema, kas tekst klaasil tuleb pühkides maha või kas värvid tuhmuvad. Seda võime kinnitada, et see, mis on klaasis see sinna ka jääb. Aegajalt võiks klaasist auhinnalt tolmu siiski pühkida, no lihtsalt, et ilusam vaadata oleks. Ja kindlasti ei pea muretsema, millega klaasist auhinda puhastada, sest parim on ikka niisutatud fiiberlapp.

Otse auhinnale puhastusvahendit pihustada pole mõtet, pärast lihtsalt rohkem tööd kuivatamise ja poleerimisega. Klaasist auhind ei tee su südametunnistust mustaks, sest klaas materjalina, olles ise osake maast, on meie maale ka tervislikum, seda on lihtsalt nii popp öelda, et meie ütleme ka, no ja tegelikult me ei valeta!

Vaata lisaks ka meie pakkumisi e-poest: Pood

valgusega auhind
Klaasist auhind